فرهنگ آنلاین اساطیر

فرهنگ آنلاین اساطیر

فرهنگ انلاین اساطیر یونان و روم و ...
فرهنگ آنلاین اساطیر

فرهنگ آنلاین اساطیر

فرهنگ انلاین اساطیر یونان و روم و ...

پوزیدئون

پسر کرونوس ورئا و برادر کوچک زئوس بودکه در تقسیم جهان بعد از شکست کرونوس دریاها به او رسید و اورا خدای مطلق دریا می دانستند. پرورش دوران کودکی وی توسط تلکین ها (1) و کفیرا دختر اوشن صورت گرفت و هنگامی که به سن بلوغ رسید عاشق هالیا خواهر تلکین ها شد و از این وصلت صاحب شش پسرو یک دختر بنام رودس گردید این موضوع در جزیره ای صورت گرفت که بعد از آن  بنام جزیره رودس نامگذاری گردید.

   پوزئیدون نه تنها حکومت امواج را بلکه ایجاد رگبارهای توأم با رعد و برق را نیز در اختیار داشت و می توانست با سه شاخه خود صخره های بزرگ ساحل را از جای خود کنده و به وسیله همان سه شاخه مخصوص چشمه ها را جاری کند .هم چنین  افسانه‌ها حاکی از این بو د  که اسب را نیز او با ضربه نیزه سه شاخه‌اش آفرید.

 او همچنین  با آمفی تریت که نوه اوسیانوس، تایتان آب‌های به هم پیوسته جهان بود، ازدواج کرد پوزئیدون ایزد باروری و رویش به شمار می رود.
و پس از
زئوس قدرتمندترین خدایان است و حتی هنگامی که قلمرو پوزئیدون به دریاها منحصر شد شخصیت خود را به عنوان خدای بزرگ حفظ کرد و برابر زئوس آسمانی، زئوس الالیوس (دریایی) شد که قدرتش در سرتاسر کیهان مادی گسترش یافت
.


http://citelighter-cards.s3.amazonaws.com/p176oenm6e1v7q1m32to71ci91c270_56007.jpg

 

پوزئیدون با هرا و آتنا ، در توطئه ای که هدفش بزنجیر کشیدن زئوس بود شرکت جست ولی در برابر تهدید از تصمیم خود صرفنظر کرد .

پوزئیدون مدت یکسال ، با آپولو و ائاک به ساخت حصارتروا پرداخت ولی لائومدون از پرداخت دستمزد مقرر به وی امتناع کرد و پوزئیدون برای انتقام ، موجود دریایی عجیبی را مامور آزار و غارت مردم تروا کرد و این منشاء کینه پوزئیدون نسبت به تروائی ها بود و به همین جهت در جنگ تروا به نفع آکئی ها مداخله کرد.

پوزئیدون روابط عاشقانه مختلف و متعددی داشت ولی بر عکس فرزندان زئوس که همه قهرمانانی نیکوکار بودند اولاد پوزئیدون افرادی بدخواه و خشن محسوب می شدند مانند:

از وصلت باتوزا پولیفم ( یکی از سیکلوپها ) از وصلت با مدوز ، کریزائور ( مرد شمشیرطلایی ) و پگاز ( اسب بالدار ) واز ازدواج با آمیمونه ،نوپلیوس ( بانی شهر ناپل ) و از وصلت با ایفی مدی ، آلوادها ( 2 ) بدنیا آمدند . پوزئیدون روابط عاشقانه ای نیز با دیمیتر داشت ، که از این روابط ، دختری که به زبان آوردن نام او ممنوع بود( او را به صورت اعم ، خاتون می خواندند ) و آریون اسبی که آدراست در اردو کشی هفت فرمانده به تب بر آن سوار شد بدنیا آمدند .

 پوزئیدون از همسر رسمی و مشروع خود آمفیتریت که یکی از نرئیدها بود صاحب فرزندی نشد .

پوزئیدون را معمولاً در حالی که سه شاخه ای در دست داشت( اسلحه مخصوص ماهیگیران ) و بر ارابه ای که با حیوانات عجیب که نیمی از بدنش اسب و نیم دیگرش مار بود و اطراف این ارابه را ، ماهی ها ، خوک های بحری ، انواع و اقسام موجودات دریایی از قبیل نرئیدها و غیره فراگرفته بودند ، تصویر می شد.نام‌های الوهیت دیگری که به پوزئیدون نسبت داده شده عبارتند از خدای زمین لرزه‌ها و اسب‌ها. نمادهای مرتبط با پوزئیدون عبارتند از: دلفین، نیزه سه شاخ و سه ماهی چنگک دار نیزه‌ای

 (1)تلکین ها (  Telchines  ) : پریان مخصوص جزیره رودس ،

 پسر دریا ( پونتوس و زمین می باشند که یکی از خواهرها به نام هالیا با پوزئیدون ازدواج نمود تلکین ها به کمک کافیرا به پرورش او پرداختند ،و همچون وظایفی را که کورتها برای پرورش زئوس انجام می دادند آنها نیز به عهده گرفتند.

ابتکار تراشیدن پیکر خدایان را به آنها نسبت می دادند . آنها جادوگران ماهری هم بودندو می توانستند باران و برف و تگرگ از آسمان نازل کنند و همچنین خود را به هر شکلی درآوردند . آنها را به شکل موجوداتی نیمه دریایی و نیمه زمینی یعنی قسمت پایین بدن آنها را به شکل ماهی یا مار تصورمی گردند . و چنین معروف است که آنها جزیره رودس را برای آنکه به بر و بی حاصل باشد ،با آب استیکس ( رودمرده ) آبیاری کردند که این عمل موجب خشم خدایان برآنها شد ، آپولو با تیر های خود آنها را کشت و

 زئوس نیز به وسیله صاعقه  آنها را کشت و به قعر دریا پرتابشان کرد.

(2)آلوادها ( ALOADES ) ایفی مدی عاشق پوزئیدون شد و عادت داشت که برای گردش به کنار دریا رفته ، امواج دریا را با دست بگیردو در سینه خود بریزد عاقبت پوزئیدون تسلیم او شد و از این پیش آمد دو پسر به نامهای اوتوس و افیالتس که به آلوادها معروف شدند و از ژئانها بودند متولد شدند این دو پسر هرسال پنجاه سانتیمتر از عرض و یک متر و هفتاد سانت از قد بزرگ می شدند و وقتی که به 9 سالگی رسیدند تقریباً چهارمتر عرض و 17 متر طول داشتند و زمانی که  تصمیم گرفتند به جنگ خدایان بروند این جنگ باعث شکست  و به هلاکت رسیدن آنها  شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد